07 mei 2013, 15:50
Jullie hebben dit jaar die extra regel dat je tussen Nederlands, Engels en Wiksunde maar één 5 mag hebben. Kut voor je.
Natuurkunde is te doen. Je moet gewoon goed doorhebben hoe je de berekeningen moet maken en welke groot- en eenheden je moet gebruiken. Met dat laatste kan BINAS nog wel helpen.
Nederlands en Engels kun je niet voor leren, slechts oefenen met teksten. Frans en Duits heb ik niet gehad in de bovenbouw dus daar kan ik niks over zeggen.
Latijn (en waarschijnlijk dus ook Grieks) is voor een heel groot deel begrijpen wat er staat. Dat is vooral herkennen van grammaticale vormen, dus werkwoorden zelfstandige naamwoorden, participia enzovoorts (altijd leuk, rijtjes uit je hoofd leren) icm je woordenboek.
Wiskunde is ellende, en het is hierbij vooral belangrijk om te weten met wat voor sommen je te maken hebt.
Scheikunde is enigzins vergelijkbaar met Natuurkunde qua leermanier, alleen moet je ook de elementen goed onderverdelen.
Ik deed vorig jaar eindexamen, met relatief weinig moeite gehaald. Wiskunde zelfs nog een voldoende, vraag in godsnaam niet hoe. Ik had trouwens wel het geluk dat ik maar 6 eindexamens had (informatica en NLT zijn beide geen eindexamenvakken), en de school maakte de schoolexamens expres moeilijk, als een betere voorbereiding voor je eindexamen.
Veel succes trouwens.
Ofzoiets.