Welke film zag je het laatst, versie 2.0

Praat erover, maar let wel op spoilers!

Bericht30 jan 2014, 21:15

Frozen:
Heb ineens zin om alle oude Disney prinsessenfilms te kijken. Wat een heerlijke anderhalf uur was dat. Ik denk dat ik de liedjes ook los nog maar eens op ga zoeken. Een hele verfrissende take op de prinsessenformule, zonder los te laten wat het in de eerste plaats zo bijzonder maakte.

9/10
Yannie

Bericht30 jan 2014, 22:14

Die moet ik ook nog kijken. Van 'Let it Go' word ik wel helemaal vrolijk. Sowieso vind ik het erg lastig om op Disney-animaties te zeiken.
Ofzoiets.
Duc

Bericht31 jan 2014, 10:46

Ender's Game.
Plottwist bij het einde was wel okee, het echte einde was best wel ruk.
Omdat het er cool uitzag een 7/10.
Afbeelding
MajestueuzeEenhoorn

Woonplaats: In de dromen van duizenden kleine meisjes en ouwe engerds die alleen sterven.

Bericht31 jan 2014, 20:48

Ook Ender's Game.
Die plottwist was wel... ja, inderdaad.
En tof om die meid van True Grit weer eens te zien.
Toch miste ik iets... Lens flares...
7,5/10
Ofzoiets.
Duc

Bericht31 jan 2014, 21:49

Slecht plottwist?
3NCrypt3D

Bericht01 feb 2014, 02:35

3NCrypt3D schreef:Slecht plottwist?

Dat zeker niet. Maar ik wil niets spoilen.
Ofzoiets.
Duc

Bericht01 feb 2014, 11:45

Ok.

V for Vendetta

8,5/10

Ik vind dat V net wat te weinig eigen drijfveren heeft. Ook zijn backstory is een beetje vergezocht. Verder zijn de personages ieder goed uitgewerkt, en behoud de film zijn tempo goed. Mooie special effects ook.
3NCrypt3D

Bericht02 feb 2014, 02:27

V, toffe film. Maar de backstory vind ik eigenlijk nog niet zo heel ver gezocht, en die backstory legt zijn drijfveren uit.

Back to the Future.
Begin niet eens over het feit dat ik me moet schamen dat ik hem nog niet gezien had, ja? Dat weet ik al, en ik moet sowieso nog tonnen films zien die ik heb gemist.
Maar ja, best wel legendarisch.
8,5/10
Ofzoiets.
Duc

Bericht02 feb 2014, 04:00

Ik zeg het lekker toch: schaam je.
Thominator

Bericht02 feb 2014, 08:06

Duc schreef:
3NCrypt3D schreef:Slecht plottwist?

Dat zeker niet. Maar ik wil niets spoilen.

Die plottwist is inderdaad best oké.

Het einde echter is cliché, overmoralistisch en saai.
Afbeelding
MajestueuzeEenhoorn

Woonplaats: In de dromen van duizenden kleine meisjes en ouwe engerds die alleen sterven.

Bericht02 feb 2014, 16:31

Thominator schreef:Ik zeg het lekker toch: schaam je.

Boeiend, die heb ik ook nog nooit gezien.
''Sufferin' succotash!'' - Sylvester James Pussycat Sr.
''Mijn vrouw dreigt weleens dat ze alles weg gaat gooien. Maar ze moet niet zeiken.'' - Squall
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Baron Bonk

Bericht02 feb 2014, 16:47

Als ik heel eerlijk ben vind ik Back to the Future geen goede film ofzo. Vroeger wel natuurlijk, maar als kind vind je alles awesome.
If it screams, it ain't food...yet.
Boomstein
Beheerder

Bericht02 feb 2014, 21:02

Jack Ryan: Shadow Recruit

Het verhaal was niet heel slecht (behalve natuurlijk Amerika vs. Rusland, BEDENK EENS WAT NIEUWS!), maar er was wel veel te veel onnodig geschiet en explosies en dat soort cliché geziek en in de bioscoop waar ik zat werd het ook nog eens veel te luid afgespeeld waardoor ik half doof ben nu. Uiteindelijk was het wel vermakelijk.

6,5/10.
Afbeelding
Jongeman

Bericht02 feb 2014, 21:48

Baron Bonk schreef:

Dat stelt me van je teleur, jij als moviebuff.

Maar ja, ik heb zelf films als The Matrix, The Godfather en nog veel meer klassiekers ook nog niet gezien, dus ik mag eigenlijk niet zeiken.
Thominator

Bericht03 feb 2014, 01:45

Lord of War.
Er is uiteindelijk geen kut veranderd. En dat is volgens mij het hele punt van de film.
Maar Nick stoorde me dit keer niet. Iets wat niet vaak voorkomt.
7,5/10
Ofzoiets.
Duc

Bericht03 feb 2014, 09:04

Thominator schreef:
Baron Bonk schreef:

Dat stelt me van je teleur, jij als moviebuff.

Maar ja, ik heb zelf films als The Matrix, The Godfather en nog veel meer klassiekers ook nog niet gezien, dus ik mag eigenlijk niet zeiken.

The Matrix is het sowieso waard
3NCrypt3D

Bericht03 feb 2014, 19:17

The Matrix is cool. Maar Thomas, laten we wel wezen, de meeste normale mensen hebben de tijd niet om álle klassiekers gezien te hebben. Als je al bedenkt dat ik al niet eens alle films die ik zelf bezit op dvd/blu-ray in een jaar zou kunnen kijken als ik elke dag één film keek, hoe moet ik dan nog wel die vele malen grotere voorraad films die ik nog niet gezien heb kunnen kijken?
''Mijn vrouw dreigt weleens dat ze alles weg gaat gooien. Maar ze moet niet zeiken.'' - Squall
Baron Bonk

Bericht03 feb 2014, 20:07

Duc schreef:Lord of War.
Er is uiteindelijk geen kut veranderd. En dat is volgens mij het hele punt van de film.
Maar Nick stoorde me dit keer niet. Iets wat niet vaak voorkomt.
7,5/10

Maar een 7,5? Vind het minstens wel een 8,0.
De Valk

Bericht03 feb 2014, 21:04

Alweer een tijdje geleden, maar voor een clubblaadje heb ik een stukje geschreven over toen we naar The Hobbit: The Desolation of Smaug waren geweest. Ik voelde me enigszins geïnspireerd door de manier waarop Jurjen soms reviews schrijft in de PU, dus heb dit er van gebakken:

[...] Tijdens het kijken van de film bemerkte ik echter dat ik het niet helemaal met mezelf eens was over wat ik er van moet vinden... En dus kwam het al gauw tot een discussie tussen de boeken- (ThB) en de filmliefhebber (ThF) in mijzelf. Afijn, lees zelf maar...
ThB: Zo, ik heb erg zin in The Desolation of Smaug! Als liefhebber van het boek heb ik mij zeer goed vermaakt met An Unexpected Journey!
ThF: Meh, An Unexpected Journey duurde en duurde maar! Er mocht wel wat meer actie in!
ThB: Nee joh, het was juist helemaal in de stijl van het boek. Opbouwend en rustig een avontuur in rollend!
ThF: Pfff, het is maar waar je van houdt, maar goed, als boekenliefhebber zal je wel niet veel spanning gewend zijn in je leven...
ThB: Dat moet jij zeggen, met je...!
ThF: Ssssssssssstt! De film begint!

***Drie uur film zonder pauze later***

ThF: Zo, dat was tof! Die drie uur waren zo voorbij!
ThB: Meh, het begon veelbelovend, maar halverwege en richting het einde van de film heb ik me alleen maar zitten ergeren...
ThF: Want?
ThB: Het begon goed met de ontmoeting met Beorn. Wellicht iets minder ‘traag’ dan in het boek, maar dat is vanuit een filmperspectief een logische keuze. Alleen toen ze vervolgens het Demsterwold in gingen werd ineens het gas ingetrapt. Er zaten in het boek dingen waar ik me op verheugde die vervolgens in de film nooit voorbij kwamen... En dan die hele farce met die elf Tauriel...
ThF: Hoewel die romantische lijn van mij ook niet zo had gehoeven, kan Evangeline Lilly wat mij betreft niet genoeg in beeld zijn hoor!
ThB: En dan dat hele stuk met Smaug! Het begint ook weer goed, leek zelfs een beetje van het niveau “Riddles in the Dark” in Part I, ook een stuk dat op treffende wijze het boek volgde, maar vervolgens wordt het totaal verkloot! Bilbo overleeft de ontmoeting(en) met Smaug in het boek puur omdat hij de Ring omhoudt. Zodra Smaug ‘m zou zien zou hij al een hoopje as zijn. Niet voor niets komen de dwergen eigenlijk niet in aanraking met Smaug. Maar in deze film kunnen ze hem ineens één-op-één confronteren?
ThF: Hoe saai zou het wel niet worden als de dwergen en Smaug elkaar nooit zouden zien? Dan was die hele tocht toch voor niks? Bovendien zou driekwart van de mensen in de zaal in slaap zijn gevallen. Maar goed, als boekenlezer houd jij natuurlijk wel van langdradig en saai...
ThB: Ja ja, maar als boekenlezer was ik al wel bekend met de achtergrond van Gandalf’s bezigheden tijdens het verhaal. Eén van de weinige zaken die ten goede worden uitgediept, hoewel die orks er ook weer bij de oorringen bij zijn gesleept om weer het idee van een soort achtervolgingsfilm te creëeren. Al met al heb ik het idee dat Jackson z’n touch is verloren... Niet voor niks zou hij de films eerst niet zelf regisseren. Er wordt nu veel te veel veranderd!
ThF: Hm, maar de The Lord of the Rings trilogie vind jij toch helemaal geweldig?
ThB: Zeker, als ik dan toch iets goed moet vinden aan het medium film, dan is het wel de LOTR-trilogie!
ThF: Daar zijn ook dingen aangepast en bijgevoegd...
ThB: Ja, maar hier was het wel heel extreem en totaal niet passend!
ThF: Hm, even kijken hoor... Je hebt The Hobbit drie keer gelezen voordat je deze film zag, maar je had alle LOTR-films meerdere keren gezien voordat je het boek hebt gelezen – waar je met moeite doorheen kwam. Dus waar baseer je het op dat bij LOTR wel de juiste keuzes zijn gemaakt?
ThB: Ehhh....
ThF: Zonder Jackson’s werk aan The Lord of the Rings had jij nog nooit gehoord van Tolkien’s werk en had je nu niet al zijn boeken met betrekking tot Midden-Aarde gelezen!
ThB: Ja maar...
ThF: Geef het maar toe! Jij hoort zelf ook bij dat “grote Hollywood-publiek”! Je zelf een beetje voordoen als zo’n snobistische boekenlezer die van elke zin vindt dat die letterlijk verfilmd had moeten worden!
ThB: Goed, oké. Wellicht dat de volgorde van film zien/boek lezen of andersom voor een deel bepalend is hoe je er naar kijkt. Wat dat betreft kan ik dan alleen maar hopen dat ze nooit De Silmarillion gaan proberen te verfilmen...

Conclusie:

Afbeelding
ThB: Bij het verfilmen van een boek is het logisch dat er bepaalde keuzes gemaakt moeten worden, zoals het eerder introduceren van een karakter om te zorgen dat je genoeg tijd hebt het publiek duidelijk te maken om wie het gaat, maar in alle andere opzichten is Jackson hier helemaal de mist ingegaan. Het in het boek zeer spannende en vermakelijke deel in het Demsterwold wordt in het begin van de film er door heen gerusht, om vervolgens ellenlang te dralen rond een zelf bedachte elf met een verhaallijn die zum kotsen is! Vervolgens denk je dat het bij de Eenzame berg weer wat meer richting het bronmateriaal gaat, om aldaar weer een totaal onlogische wending te nemen, om nog maar te zwijgen over die belachelijke slotscéne! Deze film verloochent z’n prima bronmateriaal. Het enige positieve dat er uit voorkomt is de prima soundtrack!
Oordeel: een 4; na An Unexpected Journey had ik weer een prima film verwacht die de lijn van het boek aan zou houden en de achtergrond rond Gandalf’s avonturen die parallel lopen aan de tocht van Bilbo en de dwergen uit zou diepen, maar helaas is Jackson gezwicht voor Hollywood dogma’s en het grote publiek dat te gehaast is om de moeite te nemen zich te verdiepen in een goed boek!

Afbeelding
ThF: Een lekkere vlotte film, met veel humor en actie. De romance die in het middenstuk op begon te spelen had van mij ook niet gehoeven, maar ook in het derde uur wist Jackson het tempo er goed in te houden. Niet zo episch als LOTR, maar zeker geen straf om uit te zitten. Enige minpuntje: het gebruik van het muziekthema van de vele malen bedreigender overkomende Nazgûl voor de ork Azog...
Oordeel: een 8; na het ietwat trage An Unexpected Journey pakt Jackson met dit Part II het tempo enigszins op. Het laatste shot is de cliffhanger der cliffhangers waar zelfs de beste wekelijkse serie niet mee weg zou mogen komen, maar desondanks bouwt het de spanning aardig op voor wat nog komen gaat. Ik kan niet wachten tot 17 december 2014!
Baron Bonk

Bericht03 feb 2014, 21:46

Bonk, ik vind je een baas.
Zo'n review zal ik ook wel eens doen als ik weer eens een Harry Potter film ga kijken.

(alleen jammer dat ik geen Blu-Rays van die films heb, wel dvd's maar die liggen in Brabant.)
Ofzoiets.
Duc

Bericht03 feb 2014, 21:57

Ik ga binnenkort een HP-marathon doen, kom dan gewoon ook!
Afbeelding
Kwakvusj

Bericht03 feb 2014, 22:03

Ik heb echt te vaak HP gekeken, dat is zo'n rare traditie met mijn familie.
Ik heb ze, zonder te overdrijven, allemaal 40 keer gezien. (behalve die laatste misschien)
De Valk

Bericht04 feb 2014, 14:20

Nice one Bonk!

Ik heb de Harry Potters ook allemaal te vaak gezien man. Kan ze toch blijven kijken om één of andere reden. Nou moet ik daar wel bij zeggen dat ik de eerste drie films waarschijnlijk minder gezien heb dan de rest, ik heb het idee dat het verhaal vanaf The Goblet of Fire wat volwassener wordt allemaal. Meer doden, meer gritty sfeer, etc.
If it screams, it ain't food...yet.
Boomstein
Beheerder

Bericht04 feb 2014, 15:34

Ik moet wel zeggen dat de eerste drie, vooral de eerste twee, een veel magischere sfeer hebben dan de films erna.
Thominator

Bericht04 feb 2014, 17:23

Pompeii lijkt mij tof.
MichaDutch

Snel reageren

Verberg snel reageren
VorigeVolgende

Keer terug naar Films & Series