Wallie schreef:h0bb1t schreef:Ik raad jullie allemaal aan om dit boek te lezen
Meh, de reden waarom mensen dat hele media zo leuk vinden is omdat wij graag informatie willen, dingen willen weten enzovoorts.
Ook al is het pure onzin zoals "Beyoncé heeft met een gorilla geneukt" om maar iets te noemen.
Edit: Overigens schreeuw ik dat al jaren lang uit, maar vaak zitten mensen te diep in dat media-wereldje (vooral vrouwen, no offence) en dan is commentaar tegen dat wereldje ongeveer het zelfde als Satan aanbidden.
Nuja, er is een verschil tussen media en media.
Je hebt popiejopie media, zoals De Wereld Draait Door of SBS6 nieuws, waar ze binnen 1 minuut alle belangrijkste gebeurtenissen van de week/dag behandelen (waar je alleen maar one-liners voorbij ziet komen.)
Je hebt kwaliteit kranten die niet alleen het nieuws van de dag behandelen, maar ook dingen die al een hele tijd spelen en je informeren zonder al te partijdig te worden.
Alleen die laatste manier van journalistiek verdwijnt, want mensen kunnen tegenwoordig niet even zich ergens voor zitten, luisteren en een mening vormen.
Nee ze moeten hap klare informatie kunnen slikken.
Dit komt al helemaal naar voren met politieke discussies, waar de partij van de dieren word beoordeeld op een korte samenvatting van een standpunt dat niet uit te leggen is in een enkele zin.
Wilders die je snel voorbij ziet komen met een one-liner, over een onderwerp waar mensen al 3 maanden over discussieren.
Mensen interesseren zich niet voor het nieuws, of wat voor nieuws, ze kijken het omdat het makkelijk te verteren is. En het is makkelijk te verteren omdat men verlies draait op grote uitgebreide stukken. Een visieuze media-circel is het.
Nieuws is ook altijd iets wat uit de norm valt.
Het grappige is dat bijvoorbeeld een aanslag in New York wel een week lang in het nieuws blijft, terwijl een aanslag in het midden-oosten tegenwoordig als "normaal" word afgedaan.
Een aanslag in het midden-oosten hoort opeens tot "de norm". Mensen vinden het niet interessant omdat het al zo vaak wordt verteld.
Een mooi voorbeeld uit het boek vind ik dan ook:
"En dan schakelen we nu over naar Wall Street. Frits, hoe is het daar?"
"Ja, ik ben hier dus al twintig minuten, maar het kapitalisme staat nog als een huis. Terug naar de studio!"
Na 2 weken zei iedereen al dat het een gefaalde demonstratie was. In wat voor vervormde wereld leef je als je denkt dat het kapitalisme in 2 weken valt?
Mensen vormen zelf vaak geen mening meer over het nieuws dat ze te horen krijgen.