Israël vs Palestina

De plek voor al het politieke geweld van Nederland, en buitenland.

Bericht20 jul 2014, 18:49

Aangezien dit een conflict is wat al langere tijd speelt, wil ik jullie opinies over een stelling horen.
De stelling luidt: Wie is er fout bezig, Israël of Hamas?

Zelf vind ik dat ze allebei fout bezig zijn.
Israël had nooit het land mogen krijgen waar ze nu zitten. Het is dat de VN na WOII de Joden zo zielig vond en dat ze daarom zich mochten vestigen. Ik ben geen antisemiet, maar als Israël nooit gesticht was, was er nu een hoop ellende bespaard gebleven.
Het probleem is nu dat Israël nu al het land daar voor zichzelf wil opeisen. Althans, zo lijkt het. Door zulke aggressieve annexatie is Hamas opgericht. Maar dit is te verwachten, als je de mensen die daar al woonden dwingt hun land te verlaten. En nu kijken ze gek op dat Hamas ze weg wilt.
Hamas is trouwens ook absoluut geen lieverdje. Maar deze duperen vooral de bevolking van de Gazastrook. En daar zit het probleem: de bevolking wordt de dupe van het gaande conflict tussen de 2 partijen.
Ofzoiets.
Avatar gebruiker
Duc
 
Berichten: 2003
Geregistreerd: 26 apr 2013, 22:42
Woonplaats: Utreg

Bericht21 jul 2014, 16:21

Ik ben het helemaal met je eens, Duc.

Om op je hoofdstelling in te gaan: beide partijen zijn fout. Israël is een staat die er nooit had mogen zijn. Voor mijn studie heb ik redelijk wat erover moeten lezen en het is werkelijk absurd, zeker achteraf, dat men niet in had gezien dat dit tot een nieuw conflict zou leiden. Aan de andere kant: Hamas is een terroristische organisatie en zeker ook geen lieverdjes. Hun motieven begrijp ik echter volkomen: hoe zou jij reageren als een bevolkingsgroep een staat zou richten in Nederland? Hoewel hun acties in veel gevallen niet goed te praten zijn is er voor hen ook nauwelijks een andere optie. Bureaucratisch is dit niet op te lossen omdat Israël de VS als bondgenoot heeft (en daarmee dus ook bijna de gehele Westerse wereld). Hoe kan een klein land als Palestina ooit tegen die grootmachten opboksen?

Het is duidelijk dat Israël verdragen van de VN (zoals bijvoorbeeld grondgebied etc.) niet opvolgt. Hoe kunnen ze echter zo doorgaan zonder al te veel kritiek van overheden? Een belangrijke factor daarin is de VS, een belangrijke bondgenoot zoals ook eerder aangegeven. De VS heeft veel baat bij Israël en om een positief standpunt tegenover deze staat in te nemen. Ten eerste, militair gezien, is het een interessant en strategisch punt: het ligt midden tussen moslimlanden die de VS maar al te graag in de gaten wil houden. Daarnaast zijn er veel joden in de VS in hoge posities, zowel in het bedrijfsleven als in de media, en hebben dus veel macht. Je kan je voorstellen dat je deze mensen liever niet tegen je hebt.
Avatar gebruiker
Guitarherozero
 
Berichten: 1402
Geregistreerd: 27 jun 2013, 16:57
Woonplaats: Oosterhout, NB

Bericht21 jul 2014, 20:33

Als je Twitter hebt, volg Nasrin Dchar.l, die acteur met zijn fucking gouden kalf. Die tweet nog wel eena interessant over het hee conflict.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
MichaDutch
 
Berichten: 2515
Geregistreerd: 26 jun 2013, 18:33
Woonplaats: :)

Bericht22 jul 2014, 08:55

Sweet grammar.
OT: Beide zijn verkeerd, laat het ze zelf oplossen.
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht22 jul 2014, 15:48

Even wie er schuldig is of niet terzijde, dit conflict zorgt er wel voor dat er weer een generatie kinderen opgroeit in beide kampen, dat ongetwijfeld als zij volwassen zijn - we mogen hopen dat het geen kind soldaten worden - elkaar gaat afschieten, net zoals pappa en mamma dat vroeger deden.

Dit conflict is niet op te lossen door geweld, want dat creëert alleen maar meer wrok en haat dat zich later ooit een keer weer zal ontpoppen.


Ik zag gisteren een video dat documenteerde over radicale Israëlische jongeren die in de West Bank wonen en dus casueel stenen naar Palestijnen gooien of hun winkels en woningen in de hens steken. waarom? Omdat ''The Holy Land'' van hun is en de Thora dat zegt. (Video is hieronder)

Ik vind het vooral walgelijk dat de interviewer vraagt aan de dame; ''En jullie bekommeren jullie niet om humanitaire- en de Universele Rechten van de Mens?'' (Zoals dat door verschillende conventies van Genève en door de VN is opgesteld), waarop zij beantwoord; ''De Thora heeft menselijke rechten; de ''echte'' menselijke rechten.''

De beste dame in kwestie heeft dus lak aan de internationale wet die door de jaren heen door middel van verschillende conventies, vergaderingen et cetera is vastgelegd door de mens, omdat haar heilige prentenboekje wat anders zegt.

Gam ze ja'avor
Avatar gebruiker
Noatak
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 30 jun 2014, 14:43
Woonplaats: Arnhem

Bericht24 jul 2014, 19:22

Onderstaand filmpje maakte mij een beetje verdrietig:

To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht24 jul 2014, 20:32

DIt conflict is zo verschrikkelijk grijs dat ik niet eens wil beginnen me in een discussie te mengen. Feit is dat het buitengewoon treurig is hoe dit zich als sinds eind jaren '40 ontwikkelt.
''Sufferin' succotash!'' - Sylvester James Pussycat Sr.
''Mijn vrouw dreigt weleens dat ze alles weg gaat gooien. Maar ze moet niet zeiken.'' - Squall
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
Baron Bonk
 
Berichten: 3243
Geregistreerd: 26 apr 2013, 13:48
Woonplaats: De eeuwige velden der Bonkige Baronnen

Bericht24 jul 2014, 20:42

Ik wil ook geen partij kiezen, beide partijen misdragen zich, maar de buitensporigheid van het geweld, en de burgerslachtoffers die er vallen aan Gaza zijde, ik vind dat Israël het verkeerd aanpakt.
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht24 jul 2014, 20:46

Wat ik wel frappant vind (nu vorm ik toch weer een mening...) is dat er iemand ooit gedacht heeft: hier, nemen jullie dit land? Die mensen die er al wonen schuiven wel gewillig in voor je. Beetje alsof de woningstichting mij verteld dat er vanaf morgen iemand bij mij in m'n woning komt. En ik heb er niks over te zeggen. Als die niet vrijwillig zou vertrekken zou ik die ook over het balkon de woning laten verlaten.
''Sufferin' succotash!'' - Sylvester James Pussycat Sr.
''Mijn vrouw dreigt weleens dat ze alles weg gaat gooien. Maar ze moet niet zeiken.'' - Squall
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
Baron Bonk
 
Berichten: 3243
Geregistreerd: 26 apr 2013, 13:48
Woonplaats: De eeuwige velden der Bonkige Baronnen

Bericht24 jul 2014, 20:57

Destijds werd het slechts als overpad gebruikt door rondtrekkende stammen, Palestina was toen nog geen land. Omdat het een vrij nutteloos stuk niks was toen de Joden het kregen.
Neemt niet weg dat Israël sinds zijn ontstaan wel heel veel land heeft ingepikt, en het de oorspronkelijke bewoners hun bestaan vrij ongemakkelijk heeft gemaakt.
Vanaf het ontstaan van Israël zijn ze ook al door andere Arabische landen aangevallen, en daarom hebben ze een sterke defensie nodig, tot zover snap ik het allemaal.
Het doorkoloniseren is afkeuringswaardig. Ik ben bang dat dit conflict nooit echt wordt opgelost.
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht24 jul 2014, 21:20

To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht25 jul 2014, 22:36

Goed stuk, inderdaad.

Maar goed, het is achteraf wel makkelijk praten van Dhr. van Agt, maar hij heeft volkomen gelijk.
Gam ze ja'avor
Avatar gebruiker
Noatak
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 30 jun 2014, 14:43
Woonplaats: Arnhem

Bericht30 jul 2014, 22:54

Israël is een apartheidsstaat, zoals John Kerry zei (maar toen weer terugnam). Zowel Hamas als het Israëlische leger zijn kneiterfout bezig, maar waar afgezien van de vraag wie schuldig is, sterven er dagelijks ontzettend veel mensen in Gaza, en dat moet stoppen, maakt niet uit dat er sommige mensen in dat gebied zijn die raketten op steden afschieten. Nauurlijk moeten die mensen gestopt worden maar dat mag niet ten koste van levens van onschuldige burgers. Weer is er zo'n UN shelter geraakt, het lijkt wel of Israël het expres doet want er is meermaals gewaarschuwd dat daar onschuldige mensen schuilhielden. Ik hoop oprecht dat er iets tegen de agressie gedaan wordt. (laat het wel duidelijk zijn dat ik zeker niet pro-Hamas ben).
Afbeelding
Avatar gebruiker
Jongeman
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 27 apr 2013, 21:19
Woonplaats: Zeker niet een plaats in Noord-Holland

Snel reageren

   
Verberg snel reageren

Keer terug naar De Kleine Kamer (politiek)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron