Zwarte Piet, wie moet hem niet?

De plek voor al het politieke geweld van Nederland, en buitenland.

Bericht19 okt 2013, 20:32

Baron Bonk schreef:Ok, om maar even een poging te wagen aan de serieuze kant, kan je hier misschien over uitwijden:

1337n00b schreef:Slavernij was ook een traditie in Nederland. Voor wat betreft zwarte Piet, ik heb het hier met veel donkere mensen over gehad, en voor hun (vooral in hun kindertijd) was het wel kwetsend.. Kinderfeest okee, maar dan ook voor alle kinderen, niet alleen voor de roomwitte.


Wat ervaarden zij als kwetsend? Ik heb als jong kind namelijk nooit gedacht "hey een ouwe witte man met zwarte helpers. White Powerrrrrrrrrr!!!", als je begrijpt wat ik bedoel. Zagen zij als kind de leut niet in van het krijgen van snoepgoed en cadeautjes of was het heel misschien dat ze vanuit thuis uit verteld werd wat ze ervan moesten vinden?


Ik denk dat zwarte mensen dit anders ervaren, en het moeilijk is om als wit persoon je in te leven hoe zo'n kind zich voelt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Jongeman
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 27 apr 2013, 21:19
Woonplaats: Zeker niet een plaats in Noord-Holland

Bericht19 okt 2013, 21:18

Ik merk dat ik me erg irriteer aan mensen die zich ontzettend op de pik getrapt voelen als er iemand aan hun "tradities" komt. Dit zijn vaak dezelfde mensen die dit soort incidentjes aangrijpen om iedereen met een donkere huidskleur die erover praat voor neger uit te schelden.

Zwarte piet is in de loop der tijd zeer gemoderniseerd en heeft in de huidige context van het Sinterklaasfeest heel weinig meer te maken met het blackface waar het van af lijkt te stammen (deskundigen wisselen nog wel eens van mening over de oorsprong). Het is in die zin niet meer racistisch omdat de raciale karaktertrekken eruit geplukt zijn en het in feite alleen maar clowns zijn.

Wel wordt het nog steeds gebruikt als scheldwoord (of erger: "koosnaampje") door racisten en onbenullen en dan kan het nog wel eens heel verkeerd vallen. Begrijpelijk opzich, maar zwarte piet is slechts een van de vele woorden die dit soort individuen kunnen gebruiken en in zichzelf niet een belediging. Alleen de intentie erachter maakt het tot een scheldwoord. Racisme is helaas nog niet verdreven uit ons land maar dit soort dingen moeten worden aangepakt bij de bron.

De overreacties zijn weer eens bakken met hete lucht aan beide kanten van het verhaal. Komkommertijd is het hele jaar rond.
Om eerlijk te zijn zou ik er geen problemen mee hebben als een paar pieten gewoon duidelijk een bak schmink op hebben, zou best een leuke plotlijn kunnen zijn voor het Sinterklaasjournaal (blanke mensen die worden toegelaten tot de Pieten academie ofso). Hoeveel kinderen krijgen jaarlijks ook alweer hun (hulp) Pieten diploma met gymles? Ik denk niet dat dat zo'n hele verstoring van de traditie teweeg brengt.
Avatar gebruiker
Yannie
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 12 jul 2013, 20:44

Bericht19 okt 2013, 21:21

Yannie schreef:op de pik getrapt voelen

Geniaal

Hij heeft trouwens ook gelijk
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht20 okt 2013, 07:00

Yannie schreef:TL;DR: Zwarte Piet maakt Sinterklaas niet racistisch, racisten maken Sinterklaas racistisch.

Je slaat de spijker op z'n kop.

Waar ik me persoonlijk ook heel erg aan erger zijn de blanke Hollanders die zichzelf elitair en een zeer goed mens vinden omdat ze opkomen voor de belangen van de zwarte mensen. Zij voelen zich zelf onmogelijk beledigd door het idee van zwarte pieten, maar willen of voor de erkenning of gewoon omdat ze zich zelf beter willen voelen (dan alle anderen) 'die arme zwarte mensen' helpen.

Nou hoor ik uit betrouwbare bron (=zwarte vrienden/kennissen) dat dat het ergste soort racist is: de soort die zichzelf kennis geeft over hoe een zwarte denkt en aanneemt dat het hun plicht is om dat voor ze te doen. Ze denken dat ze heel goed bezig zijn, terwijl ze eigenlijk nog steeds zwarte mensen klein en onbelangrijk maken.

IMHO kunnen in deze discussie alleen maar aan de verdedigende (=sinterklaas is best okee) kant beide huidskleuren vertegenwoordigd worden. Maar ja, da's vast ook weer racistisch.
Afbeelding
Avatar gebruiker
MajestueuzeEenhoorn
 
Berichten: 1975
Geregistreerd: 27 apr 2013, 12:21
Woonplaats: In de dromen van duizenden kleine meisjes en ouwe engerds die alleen sterven.

Bericht20 okt 2013, 10:56

Jongeman schreef:
Baron Bonk schreef:Ok, om maar even een poging te wagen aan de serieuze kant, kan je hier misschien over uitwijden:

1337n00b schreef:Slavernij was ook een traditie in Nederland. Voor wat betreft zwarte Piet, ik heb het hier met veel donkere mensen over gehad, en voor hun (vooral in hun kindertijd) was het wel kwetsend.. Kinderfeest okee, maar dan ook voor alle kinderen, niet alleen voor de roomwitte.


Wat ervaarden zij als kwetsend? Ik heb als jong kind namelijk nooit gedacht "hey een ouwe witte man met zwarte helpers. White Powerrrrrrrrrr!!!", als je begrijpt wat ik bedoel. Zagen zij als kind de leut niet in van het krijgen van snoepgoed en cadeautjes of was het heel misschien dat ze vanuit thuis uit verteld werd wat ze ervan moesten vinden?


Ik denk dat zwarte mensen dit anders ervaren, en het moeilijk is om als wit persoon je in te leven hoe zo'n kind zich voelt.


Juistem!

Wat zij als kwetsend ervaarden waren onder andere de reacties van klasgenootjes, in de trant van "hee, dat is zeker familie van je", toen ik nog jong was, was het ook hip om als zwarte piet een surinaams accent ten gehore te brengen.
Zwarte piet is de "knecht" zoals je ook in diverse liedjes kan horen. Staf vasthouden, boek aangeven, verder zo dom als olie... JA ik vind dat stigmatiserend, dan ben ik maar een zeurpiet!
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 11:38

Oja deze discussie.

Normaal was ik erg pro-Piet maar sinds dit jaar heb ik een dubbel(er) gevoel. Aan deze ene kant is het natuurlijk een stereotype van de Afrikaan (zie ook de oude Kuifje stripboeken) en in dat opzicht racistisch. Aan de andere kant zijn er echter veel argumenten te noemen waarom het niet meer racistisch is. Ten eerste: Pieten zijn geen slaven en in die zin dus al niet meer gerelateerd aan de slavenhandel. Sinterklaas slaat niet met een zweep als de Pieten niet doen wat hij zegt. Ten tweede: (blanke) mensen houden ontzettend veel van Zwarte Piet. Lijkt mij eerlijk gezegd het tegenovergestelde van racisme. Ten derde: er is niet één mening binnen de community van Afrikaanse afkomst. De een vindt het wel erg, de ander niet. Hoe zit dat dan?

Eerlijk gezegd vind ik het argument "het is traditie" een beetje onzin. Je zou een gebruik niet moeten willen behouden omdat je het altijd zo hebt gedaan. Het is in sommige landen ook traditie om de clitoris te verwijderen op een bepaalde leeftijd en dat moet je ook niet willen behouden omdat het traditie is (niet dat ik nu Zwarte Piet daarmee vergelijk hoor).

Ik zou er persoonlijk niet zo'n probleem mee hebben als Zwarte Piet gewoon zwarte vegen over zijn gezicht krijgt door de schoorsteen. Dan blijft hij toch dicht bij zijn oude uiterlijk en is hij niet meer racistisch. Iedereen blij en vreugde en vrede.
Avatar gebruiker
Guitarherozero
 
Berichten: 1402
Geregistreerd: 27 jun 2013, 16:57
Woonplaats: Oosterhout, NB

Bericht20 okt 2013, 12:19

1337n00b schreef:
Ik denk dat zwarte mensen dit anders ervaren, en het moeilijk is om als wit persoon je in te leven hoe zo'n kind zich voelt.


Juistem!

Wat zij als kwetsend ervaarden waren onder andere de reacties van klasgenootjes, in de trant van "hee, dat is zeker familie van je", toen ik nog jong was, was het ook hip om als zwarte piet een surinaams accent ten gehore te brengen.
Zwarte piet is de "knecht" zoals je ook in diverse liedjes kan horen. Staf vasthouden, boek aangeven, verder zo dom als olie... JA ik vind dat stigmatiserend, dan ben ik maar een zeurpiet![/quote]

De Sint is ook maar een oud man, dus een boek met alle kindernamen dragen en shit dat kan hij zelf niet uiteraard. Ik zie het meer als mantelzorg. De Pieten zijn gewoon familie!
You need a justification penis, up your ass...
Avatar gebruiker
DarknessFood
Beheerder
 
Berichten: 6976
Geregistreerd: 25 apr 2013, 21:49
Woonplaats: Den Bosch

Bericht20 okt 2013, 12:21

JIJ ziet het als mantelzorg, denk je dat een kind dat ook zo ervaart?
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 12:26

Ik denk dat het laatste waar kinderen aan denken iets naars is. Kinderen genieten van de Sinterklaas periode! Hoe je het ook went of keert, het is en blijft een kinderfeestje. Niks kwaads in de zin, tenzij je dat zelf wilt. Ik denk dat weinig tot geen mensen kunnen zeggen dat ze als kind zijnde aan racisme zaten te denken, omdat het (in mijn ogen) vergezocht is.
You need a justification penis, up your ass...
Avatar gebruiker
DarknessFood
Beheerder
 
Berichten: 6976
Geregistreerd: 25 apr 2013, 21:49
Woonplaats: Den Bosch

Bericht20 okt 2013, 12:44

Gekleurde kindjes ervaren het kennelijk wel zo. Luister, het maakt mij persoonlijk echt geen ruk uit die hele zwarte piet, wel of niet, mij kan het persoonlijk niet boeien, maar ik vind wel dat we ook rekening kunnen houden met de gevoelens van een (donker) kind die er wél last van heeft.
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 12:53

Ik denk dat het dan eerder de ouders zijn die roet (haha, snap je!) in het eten gooien. Gekke vergelijking, maar er zijn bijvoorbeeld Turken geweest dit jaar, die hun kinderen niet naar school lieten gaan tijdens carnaval. Sure, het was om religieuse redenen, maar toch denk ik dat de kinderen er geen reet van begrepen hebben.
Als ouders moeilijk gaan doen, dan kunnen kinderen het als kut ervaren ja. Iedereen krijgt leuke shit, behalve het kind.
Tevens bij een neger in de klas gezeten vroeger, en die deden leuk mee. Die ouders begrepen het dus wel.
You need a justification penis, up your ass...
Avatar gebruiker
DarknessFood
Beheerder
 
Berichten: 6976
Geregistreerd: 25 apr 2013, 21:49
Woonplaats: Den Bosch

Bericht20 okt 2013, 12:58

Ik hoor hele andere verhalen, namelijk van kinderen die liever niet naar school gaan als sinterklaas komt, die absoluut niet naar de intocht willen, die het dus wél zo ervaren. Ik begrijp je gedachtengang wel, maar dat is jouw gedachtengang, niet die van een gekleurd kind.
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 13:12

Maar van wie heb je die verhalen gehoord dan?
You need a justification penis, up your ass...
Avatar gebruiker
DarknessFood
Beheerder
 
Berichten: 6976
Geregistreerd: 25 apr 2013, 21:49
Woonplaats: Den Bosch

Bericht20 okt 2013, 13:14

DarknessFood schreef:Maar van wie heb je die verhalen gehoord dan?

Heb ik inderdaad ook nog nooit gehoord. Lijkt me gefingeerd
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht20 okt 2013, 13:47

DarknessFood schreef:Maar van wie heb je die verhalen gehoord dan?


Mijn neef woont in Amsterdam-zuid, hij is getrouwd geweest met een Kameroense en uit dat huwelijk is zijn zoon geboren, Jelle.
Jelle is bruin, en Jelle heeft ook gekleurde vriendjes, (ook blanke maar daar ging het niet over). Van hem en zijn vriendjes (vriendinnetjes) heb ik het een en ander gehoord.
Daarnaast heb ik het er ook met gekleurde volwassen mensen over gehad, en ook die hebben als kind last gehad van onze onschuldige kindertradities.
Wil je alle namen? evt met telefoonnummers om te verifiëren of ik dat verzin?
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 13:48

3NCrypt3D schreef:
DarknessFood schreef:Maar van wie heb je die verhalen gehoord dan?

Heb ik inderdaad ook nog nooit gehoord. Lijkt me gefingeerd


Noem je mij een leugenaar? Zo ja, dan wil ik wel graag bewijzen, want ik vind het nogal een aantijging..
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 13:51

1337n00b schreef:
DarknessFood schreef:Maar van wie heb je die verhalen gehoord dan?


Mijn neef woont in Amsterdam-zuid, hij is getrouwd geweest met een Kameroense en uit dat huwelijk is zijn zoon geboren, Jelle.
Jelle is bruin, en Jelle heeft ook gekleurde vriendjes, (ook blanke maar daar ging het niet over). Van hem en zijn vriendjes (vriendinnetjes) heb ik het een en ander gehoord.
Daarnaast heb ik het er ook met gekleurde volwassen mensen over gehad, en ook die hebben als kind last gehad van onze onschuldige kindertradities.
Wil je alle namen? evt met telefoonnummers om te verifiëren of ik dat verzin?


Ik vind het gewoon frappant, dat is alles. Je moet niet meer maken van iets dan dat het is. Zo kunnen we bij alle feestdagen we gaan lopen zeiken om iets, end dat is min of meer mijn punt. Naar mijn mening is het allemaal zwaar overtrokken, zeker nu zelfs de VN een onderzoek gaat doen. Kunnen we ons niet met ergere zaken bezig houden? Is Sinterklaas aan banden leggen echt iets waar we als Nederlands volk vrolijk van gaan worden ten tijden van de crisis?
You need a justification penis, up your ass...
Avatar gebruiker
DarknessFood
Beheerder
 
Berichten: 6976
Geregistreerd: 25 apr 2013, 21:49
Woonplaats: Den Bosch

Bericht20 okt 2013, 13:58

Joh, ik vind dat mensen zich zo fucking druk maken om niks.. het feest verandert niet, die ouwe katholiek komt nog steeds langs en heeft in plaats van negers nu een andere nationaliteit hulpjes, what's the big fucking deal.. dat de VN zich er mee bemoeit komt puur door het angstvallig vastklampen aan negerpiet door bepaalde mensen. Zo kun je het ook bekijken
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 14:02

1337n00b schreef:
3NCrypt3D schreef:
DarknessFood schreef:Maar van wie heb je die verhalen gehoord dan?

Heb ik inderdaad ook nog nooit gehoord. Lijkt me gefingeerd


Noem je mij een leugenaar? Zo ja, dan wil ik wel graag bewijzen, want ik vind het nogal een aantijging..

Ik noem je geen leugenaar. Ik noem de mensen die je die verhalen hebben verteld leugenaars, tenminste dat dacht ik. Misschien waren er een paar elitaire bleekscheten die je wilden overtuigen
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht20 okt 2013, 14:07

3NCrypt3D schreef:Ik noem je geen leugenaar. Ik noem de mensen die je die verhalen hebben verteld leugenaars, tenminste dat dacht ik. Misschien waren er een paar elitaire bleekscheten die je wilden overtuigen


http://www.ravotr.nl/2013/10/13/zwarte-piet-en-zwart-verdriet/

Elitaire bleekscheten met een verdacht bruin kleurtje dan, veel op vakantie ofzo? Ik ga niet om met elitaire mensen, die veracht ik..
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 14:12

Daarom zeg ik dus misschien en lijkt me
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht20 okt 2013, 14:22

Omdat jij iets nog nooit gehoord hebt is het waarschijnlijk verzonnen, dat is wat je zegt.. verder geen enkel argument, alleen dat jij het nog nooit hebt gehoord, nou kerel, ik heb nieuws voor je,
ER IS HEEL VEEL DAT JIJ NOG NOOIT GEHOORD HEBT!
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 14:25

1337n00b schreef:Omdat jij iets nog nooit gehoord hebt is het waarschijnlijk verzonnen, dat is wat je zegt.. verder geen enkel argument, alleen dat jij het nog nooit hebt gehoord, nou kerel, ik heb nieuws voor je,
ER IS HEEL VEEL DAT JIJ NOG NOOIT GEHOORD HEBT!

Ik vind het gewoon heel sterk. Ik heb op de basisschool namelijk een zwart kind in mijn klas gehad, en die deed ook gewoon mee. Daarnaast, wat voor een scheldwoord is Zwarte Piet nou weer?
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht20 okt 2013, 14:38

Als je het niet snapt ligt dat echt aan jezelf.
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht20 okt 2013, 17:26

Afbeelding
Avatar gebruiker
De Valk
 
Berichten: 963
Geregistreerd: 29 apr 2013, 00:47

Snel reageren

   
Verberg snel reageren
VorigeVolgende

Keer terug naar De Kleine Kamer (politiek)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron