Democratie werkt niet

De plek voor al het politieke geweld van Nederland, en buitenland.

Bericht12 okt 2013, 21:08

Ik ben van mening dat een democratische regeringsvorm niet werkt. Zolang je een makkelijk beïnvloedbare, slecht geïnformeerde populistische massa over het bestuur van een natie laat beslissen, zal die natie nooit efficiënt kunnen werken, en is de val van die natie slechts een kwestie van tijd. En hoewel dit met elke regeringsvorm gebeurt, denk ik dat de val van een democratische natie des te harder zal zijn. Een democratisch land verheerlijkt zelfverrijking, instabiliteit en egoïsme, terwijl altruïsme, orde en eenheid een land groot maken. Ik ben van mening dat alleen een oligarchie op de langere termijn zal functioneren. Een natie kan alleen geleid worden door een bestuursvorm die het grotere goed als eerste doel voor ogen heeft. Maar zo'n regering moet bestaan uit capabele, goed geïnformeerde, hoogopgeleide en niet-gecorrumpeerde leiders. Wil je dit voor elkaar krijgen dan moet je de slimste geesten uit de bevolking opnemen, en deze oftewel niets, oftewel alles geven, om te voorkomen dat ze corrupt worden. Deze 'Grote Raad' zal dan dienen als zowel Eerste en Tweede Kamer, en ze zullen beslissen over zowel de Uitvoerende, Controlerende en Rechterlijke Macht. De samenleving wordt opgedeeld in verschillende groepen, naar waarde voor de maatschappij. Hoe moeilijker of zwaarder het werk, hoe beter ze worden betaald. Ik zie een politiestaat voor ogen, waar het bestuur wordt overgelaten aan capabele geesten, en de veiligheid wordt gewaarborgd door een politiemacht die geen persoonlijk bezit heeft, maar alles geleverd krijgen van de Staat. Daarnaast zijn ze politiek immuun voor vervolging, om te voorkomen dat ze worden vervolgd voor daden die ze niet hebben begaan, ten gevolge van een samenzwering binnen de lagere klassen van de samenleving als wraak. Daarnaast heeft deze politiemacht de vrijheid om in te grijpen op situaties op de manier die zij als beste reactie op de situatie. Lijfstraffen en doodstraf worden heringevoerd en straffen worden verhoogd, om orde te behouden.

Dat is een korte samenvatting van mijn ideale staatsvorm. Laat ook maar even zien hoe goed mijn mede-poepers opgeleid zijn.
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht12 okt 2013, 21:27

Ik ben het eens met een paar dingen, maar een politiestaat lijkt me rampzalig. Dan is het veel te makkelijk om een echte dictatuur te hebben, want als het leger achter je staat dan heb je heel veel macht (Arabische lente). Ook die klassen zie ik niet zo zitten, het lijkt me dat er met zo'n strict klassensysteem een grotere scheiding komt tussen arm en rijk, het lijkt me niet dat iemand uit de 'lage klasse' dan daarin vast blijft zitten en niet een kans heeft om naar hogere klassen te gaan.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Jongeman
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 27 apr 2013, 21:19
Woonplaats: Zeker niet een plaats in Noord-Holland

Bericht12 okt 2013, 21:31

Democratie werkt misschien niet, maar democratie werkt in elk geval het minst niet. Het gaat al fout bij 'niet-gecorrumpeerd', want of je iemand nou alles of niets geeft, als je proeft van macht wil je meer. Veel meer.
Ook, politieagenten die vrij zijn van vervolging? Ja, dat gaat ze helpen om echt zelf ook alle regels op te volgen.

Probleem van wat jij noemt is ook het who watches the watchmen-idee. (onder andere) Daarom hebben wij twee kamers, en komt het hele democratie-systeem handig uit in de zin van herkiezingen als de huidige regering shit naar de poep laat gaan.

Dus leuk idee, maar de uitvoering is nagenoeg onhaalbaar, en het leuke van jouw soort (even generaliseren voor het gemak) is dat wanneer shit naar de poep gaat, het ook flink naar de poep gaat. En je kan ervan uitgaan dat het naar de poep gaat.
Afbeelding
Avatar gebruiker
MajestueuzeEenhoorn
 
Berichten: 1975
Geregistreerd: 27 apr 2013, 12:21
Woonplaats: In de dromen van duizenden kleine meisjes en ouwe engerds die alleen sterven.

Bericht12 okt 2013, 21:39

Jongeman schreef:Ik ben het eens met een paar dingen, maar een politiestaat lijkt me rampzalig. Dan is het veel te makkelijk om een echte dictatuur te hebben, want als het leger achter je staat dan heb je heel veel macht (Arabische lente). Ook die klassen zie ik niet zo zitten, het lijkt me dat er met zo'n strict klassensysteem een grotere scheiding komt tussen arm en rijk, het lijkt me niet dat iemand uit de 'lage klasse' dan daarin vast blijft zitten en niet een kans heeft om naar hogere klassen te gaan.

Mijn idee is een klassensamenleving, waarin men redelijk snel kan rondbewegen. Ik zie het beroep als een richtlijn voor de klasse waar een individu in zit. Daarnaast wil ik het verschil tussen de klassen ook redelijk klein houden. Laagste klassen zullen nog steeds goed rond kunnen komen, en hoogste klassen zullen niet meer dan 2 keer zo veel kunnen verdienen. Daarnaast zie ik geen probleem in het geven van veel macht aan een regering die het welzijn van de hele natie op het oog heeft.

MajestueuzeEenhoorn schreef:Democratie werkt misschien niet, maar democratie werkt in elk geval het minst niet. Het gaat al fout bij 'niet-gecorrumpeerd', want of je iemand nou alles of niets geeft, als je proeft van macht wil je meer. Veel meer.
Ook, politieagenten die vrij zijn van vervolging? Ja, dat gaat ze helpen om echt zelf ook alle regels op te volgen.

Probleem van wat jij noemt is ook het who watches the watchmen-idee. (onder andere) Daarom hebben wij twee kamers, en komt het hele democratie-systeem handig uit in de zin van herkiezingen als de huidige regering shit naar de poep laat gaan.

Dus leuk idee, maar de uitvoering is nagenoeg onhaalbaar, en het leuke van jouw soort (even generaliseren voor het gemak) is dat wanneer shit naar de poep gaat, het ook flink naar de poep gaat. En je kan ervan uitgaan dat het naar de poep gaat.

Alles gaat dan ook naar de poep. Dit is trouwens mijn idee van de meest stabiele samenleving. Daarnaast is het idee om die politiemacht eerst eens even lekker te brainwashen voordat je ze aan het werk zet. Bovendien bedoel ik met imuniteit dat gewone burgers hen niet kunnen vervolgen. Ook deze politiemannen worden in de gaten gehouden, met camera's, door andere instantie, iets in die richting, zodat gedrag dat die natie schaadt ook bestraft wordt.

EDIT: Daarnaast, wat wil een man nog meer, als hij alles al heeft? Wat wil iemand als hij weet dat hij niet meer kan krijgen?
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht12 okt 2013, 22:18

3NCrypt3D schreef:Mijn idee is een klassensamenleving, waarin men redelijk snel kan rondbewegen. Ik zie het beroep als een richtlijn voor de klasse waar een individu in zit. Daarnaast wil ik het verschil tussen de klassen ook redelijk klein houden. Laagste klassen zullen nog steeds goed rond kunnen komen, en hoogste klassen zullen niet meer dan 2 keer zo veel kunnen verdienen. Daarnaast zie ik geen probleem in het geven van veel macht aan een regering die het welzijn van de hele natie op het oog heeft.


Kijk het idee vind ik best oké, maar hoe weet je zeker dat iemand het welzijn van iedereen als hoofddoel heeft? Als je eenmaal de baas bent en het leger achter je hebt kan je alles doen wat je wilt, dus na een beetje schijnheilig campagnevoeren kunnen kwade figuren toch erge dingen doen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Jongeman
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 27 apr 2013, 21:19
Woonplaats: Zeker niet een plaats in Noord-Holland

Bericht12 okt 2013, 22:28

Jongeman schreef:
3NCrypt3D schreef:Mijn idee is een klassensamenleving, waarin men redelijk snel kan rondbewegen. Ik zie het beroep als een richtlijn voor de klasse waar een individu in zit. Daarnaast wil ik het verschil tussen de klassen ook redelijk klein houden. Laagste klassen zullen nog steeds goed rond kunnen komen, en hoogste klassen zullen niet meer dan 2 keer zo veel kunnen verdienen. Daarnaast zie ik geen probleem in het geven van veel macht aan een regering die het welzijn van de hele natie op het oog heeft.


Kijk het idee vind ik best oké, maar hoe weet je zeker dat iemand het welzijn van iedereen als hoofddoel heeft? Als je eenmaal de baas bent en het leger achter je hebt kan je alles doen wat je wilt, dus na een beetje schijnheilig campagnevoeren kunnen kwade figuren toch erge dingen doen.

Kun je mij dan uitleggen wat je bedoeld met erge dingen bedoeld? Wat zouden ze dan willen doen?
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht12 okt 2013, 22:50

Nou ja, stel dat burgers een andere leider willen om wat voor reden dan ook, dan zou de regent dat kunnen onderdrukken aangezien het leger de macht heeft. Dat is niet zo leuk.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Jongeman
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 27 apr 2013, 21:19
Woonplaats: Zeker niet een plaats in Noord-Holland

Bericht12 okt 2013, 23:16

Dat is nou het leuke, gewone burgers hebben geen macht, en er is ook niet één leider
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht12 okt 2013, 23:31

Tja dan verschillen onze meningen gewoon, ik vind het juist wel goed dat het volk macht heeft en er geen elite is, maar ja meningen verschillen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Jongeman
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 27 apr 2013, 21:19
Woonplaats: Zeker niet een plaats in Noord-Holland

Bericht12 okt 2013, 23:35

Tja, ik ben wel voor persoonlijke vrijheid, en in deze maatschappij zie ik tot op een bepaald niveau ook vrijheid van meningsuiting. Ik vind gewoon dat de ongeleerde massa niet het recht zou moeten hebben om te kunnen stemmen
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht12 okt 2013, 23:36

Grappig trouwens dat je die mening hebt, maar wel een foto van Bismarck als avatar hebt
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht12 okt 2013, 23:37

Hahahaha dat is waar, ik schaar niet echt Bismarcks visie maar zijn snor was moeilijk te weerstaan.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Jongeman
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 27 apr 2013, 21:19
Woonplaats: Zeker niet een plaats in Noord-Holland

Bericht12 okt 2013, 23:40

Misschien moeten we avatars switchen
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht13 okt 2013, 11:27

ANARCHY
Afbeelding
Aaahhh! Nosferatu!
Avatar gebruiker
Tcp
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 26 apr 2013, 14:21
Woonplaats: woonplaats

Bericht13 okt 2013, 11:56

Mooi gezegd Hitler
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht13 okt 2013, 17:45

3NCrypt3D schreef:Mooi gezegd Hitler

Had je niet verwacht hè?
Afbeelding
Aaahhh! Nosferatu!
Avatar gebruiker
Tcp
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 26 apr 2013, 14:21
Woonplaats: woonplaats

Bericht13 okt 2013, 17:53

Well, I did nazi that coming
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht14 okt 2013, 22:50

Tcp schreef:ANARCHY


dit!
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht14 okt 2013, 22:52

3NCrypt3D schreef:Tja, ik ben wel voor persoonlijke vrijheid, en in deze maatschappij zie ik tot op een bepaald niveau ook vrijheid van meningsuiting. Ik vind gewoon dat de ongeleerde massa niet het recht zou moeten hebben om te kunnen stemmen


Geleerd zegt niks over IQ of beínvloedbaarheid door de media, universitair geschoolde mensen kunnen qua verkiezingen ook behoorlijk achterlijke keuzes maken!
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Bericht14 okt 2013, 22:54

Daar ben ik me bewust van, daarnaast is IQ echt niet een niveau van slimheid. Mensen die het volledige plaatje zien, die mogen stemmen, de makkelijk beïnvloedbare kader sletjes mogen dat dus niet
Avatar gebruiker
3NCrypt3D
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: 22 aug 2013, 18:43
Woonplaats: Narnia

Bericht14 okt 2013, 23:20

Helaas denkt men in NL dat het journaal gelijk heeft, neem nou de vorige verkiezingen.. men wordt door de media helemaal gek gemaakt over de keuze links en rechts.. PvdA wordt de grootste linkse partij VVD de grootste rechtse, strategisch stemmen mensen... met als gevolg dat bijna 30% van de nederlandse stemmers op de VVD stemt terwijl deze slechts 10% van onze bevolking vertegenwoordigt. Nu een coalitie die lekker elkaar de schuld kan geven van maatregelen, want, bij elke zure appel voor rechts roept Rötte dat het van Samsonite moest, en andersom.. BEHOLD: het ultieme volksnaaierpact!
To live is to die!
Avatar gebruiker
1337n00b
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 15 jul 2013, 22:39
Woonplaats: Friesland

Snel reageren

   
Verberg snel reageren

Keer terug naar De Kleine Kamer (politiek)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron