Linux server hulp nodig

Hang hier de nerd uit! Alle markup-, scripting- en programmeertalen welkom!

Bericht28 jun 2014, 18:55

Hallo mensen!
Ik heb hier een oude dell desktop omgebouwd tot server met 330GB opslagruimte staan. Ik wil hierop een sambashare aanmaken zodat ik de 250gb hdd in kan via mn windows pc's. Hoe doe ik dit via shell? al een keer geprobeerd via the GUI maar dat ging absoluut niet goed.
Bananen zijn geel en daarom was 9/11 een inside job.
Avatar gebruiker
sloth on meth
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 27 jun 2014, 11:36
Woonplaats: Alkmaar

Bericht29 jun 2014, 00:22

Heb ik ooit gedaan in Linux met Vi. Dit is wel jaren terug dus ik ben wel veel vergeten.
Sowieso leer je veel meer als je geen GUI gebruikt.

Was wel met Ubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/Samba
https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/samba-fileserver.html
Misschien helpt dat een beetje, kan zo niet snel het documentje vinden die ik toen gebruikte.
Avatar gebruiker
Wallie
 
Berichten: 2834
Geregistreerd: 26 apr 2013, 15:17
Woonplaats: Jouw kledijkast

Bericht29 jun 2014, 06:59

Wallie schreef:Heb ik ooit gedaan in Linux met Vi. Dit is wel jaren terug dus ik ben wel veel vergeten.
Sowieso leer je veel meer als je geen GUI gebruikt.

Was wel met Ubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/Samba
https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/samba-fileserver.html
Misschien helpt dat een beetje, kan zo niet snel het documentje vinden die ik toen gebruikte.

thx!
sowieso spacet het hele ding m best hard, ik zal t proberen
Bananen zijn geel en daarom was 9/11 een inside job.
Avatar gebruiker
sloth on meth
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 27 jun 2014, 11:36
Woonplaats: Alkmaar

Bericht30 jun 2014, 22:26

sloth on meth schreef:Hallo mensen!
Ik heb hier een oude dell desktop omgebouwd tot server met 330GB opslagruimte staan. Ik wil hierop een sambashare aanmaken zodat ik de 250gb hdd in kan via mn windows pc's. Hoe doe ik dit via shell? al een keer geprobeerd via the GUI maar dat ging absoluut niet goed.

Is er een specifieke reden dat je hiervoor linux wil gebruiken? Gezien je andere PC's schijnbaar Windows draaien lijkt me dat 't handigst. En als het puur om sambashares gaat, misschien de moeite waard om te investeren in een NAS? Ik ben enorm tevreden over mijn 6TB NAS (iomega) en volgens mij kostte 'ie (met losse schijven erbij) iets van 300 euro...
[/offtopic]
If it screams, it ain't food...yet.
Avatar gebruiker
Boomstein
Beheerder
 
Berichten: 1529
Geregistreerd: 24 apr 2013, 19:13
Woonplaats: 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant, Nederland

Bericht30 jun 2014, 23:32

Boomstein schreef:
sloth on meth schreef:Hallo mensen!
Ik heb hier een oude dell desktop omgebouwd tot server met 330GB opslagruimte staan. Ik wil hierop een sambashare aanmaken zodat ik de 250gb hdd in kan via mn windows pc's. Hoe doe ik dit via shell? al een keer geprobeerd via the GUI maar dat ging absoluut niet goed.

Is er een specifieke reden dat je hiervoor linux wil gebruiken? Gezien je andere PC's schijnbaar Windows draaien lijkt me dat 't handigst. En als het puur om sambashares gaat, misschien de moeite waard om te investeren in een NAS? Ik ben enorm tevreden over mijn 6TB NAS (iomega) en volgens mij kostte 'ie (met losse schijven erbij) iets van 300 euro...
[/offtopic]

ik heb een oude dell inspiron gebruikt die niet capabel genoeg is om ook maar xp te draaien :D
plus ik wil graag ervaring opdoen met linux en mn laptop draait nu ook mint en windows 7
in een nas investeren? meh, ik wil liever alles makeshiften :D
Bananen zijn geel en daarom was 9/11 een inside job.
Avatar gebruiker
sloth on meth
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 27 jun 2014, 11:36
Woonplaats: Alkmaar

Bericht30 jun 2014, 23:39

Prima motivatie hoor! Verder moet ik 't topic echter helaas met rust laten want Linux is net één van die dingen waar ik totaal geen ervaring mee heb. Succes though!
If it screams, it ain't food...yet.
Avatar gebruiker
Boomstein
Beheerder
 
Berichten: 1529
Geregistreerd: 24 apr 2013, 19:13
Woonplaats: 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant, Nederland

Bericht01 jul 2014, 06:30

Boomstein schreef:Prima motivatie hoor! Verder moet ik 't topic echter helaas met rust laten want Linux is net één van die dingen waar ik totaal geen ervaring mee heb. Succes though!

bedankt :D
Bananen zijn geel en daarom was 9/11 een inside job.
Avatar gebruiker
sloth on meth
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 27 jun 2014, 11:36
Woonplaats: Alkmaar

Snel reageren

   
Verberg snel reageren

Keer terug naar De Nerdhoek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten