Baron Bonk schreef:The Hobbit: An Unexpected Journey Extended Edition
Blijft leuk, er is geloof ik niet meer dan 13 minuten aan materiaal toegevoegd en het zijn vooral kleine (extra) grapjes die er bij gekomen zijn. Sowieso heeft de hele film een minder serieuze ondertoon dan zijn broedertrilogie LOTR, maar dat is inherent aan het boek waar het op gebaseerd is. Wel is het fijn om te zien dat Dol Guldur, waar in het boek niet echt veel aandacht voor is, maar dat tot enige diepte is uitgewerkt in de Nagelaten Vertellingen een belangrijke rol speelt en verder gaat spelen in de rest van de trilogie. Verder kent de film veel grappen en doldwazigheden van de nukkige en koppige dwergen, wat op een goede manier werkt. Toch komt Bilbo als karakter niet supergoed naar voren t.o.v. het boek. Daar wordt echt duidelijk voor de lezer dat hij hier helemaal geen zin in heeft en eigenlijk in een vreemde opwelling mee gaat, maar daar keer op keer spijt van krijgt. In de film krijg ik toch meer het gevoel alsof Bilbo er maar een beetje in mee gaat.
Toch moet ik zeggen dat ik Martin Freeman een uitstekende acteur vind, die zijn rol best goed invult, want dat is niet makkelijk.